photo: Moshe Brakha

「『Becoming Peter Ivers』を手掛けるにあたって、僕らにはレコーディングの日付や、クレジットが一切なかったんだ。ほとんどの録音が印のないリールやカセット・テープからのもので、Peterと仕事した人たちから得たほんの一握りのミュージシャンの情報からは、録音した日付や、年さえも特定することはできなかった。だから僕たちはそれを謎のままにして、音楽そのものに語ってもらうことにしたんだ」(Matt Werth/RVNG Intl.)

坂本慎太郎やJim O'rourkeもフェイヴァリットに挙げる74年のカルト・クラシック『Terminal Love』で知られるミュージシャンであり、のちにPixiesやDEVOがカバーしたデヴィッド・リンチ監督映画『イレイザーヘッド』の挿入歌、「In Heaven」の作者でもあるPeter Ivers。80年代にはロサンゼルスのローカル音楽番組『New Wave Theatre』の司会者として、FearやDead Kennedysといったパンク・バンドを紹介してきた彼は、83年に自宅マンションで何者かに殺され、謎の死を遂げている。

そんなPeter Iversが遺した、500本にも及ぶリールやカセット・テープからセレクトされたデモ&未発表音源集が、昨年ニューヨークの先鋭レーベルRVNG Intl.からリリースされた『Becoming Peter Ivers』だ。Van Dyke Parksとの共作を含むその内容もさることながら、先述した「In Heaven」を始めとする6曲のミックスのクレジットに、Josh Da Costaという名前を見つけて驚いたのは自分だけだろうか。MGMTやDrugdealer、Chris Cohenのバンドでドラムを叩いてきた彼は、Jamen Whitelockとのデュオ、CMONとしてのファースト・アルバムをMexican Summerからリリースしたばかり。

そこで今回はそんなJosh Da Costaに、アルバムのミックスを手掛けることになったきっかけや、Peter Iversへの想いを語ってもらった。→ENGLISH



それはまるで、暑くて風の強い夜に
外で煙草の火を点けようとして両手を丸めながら
絶えず吹き消されてしまいそうな
小さな炎を見つめているみたいだった


Iversの仕事は、僕の膝の上に落ちてきたようなものだった。完全な偶然と、ちいさな運命の輪が混ざり合ってね。

それに出来る限りきちんと答えるためには、Matt Werthが僕をインターンにしてくれた、2007年後半まで遡らないといけない。僕が間違えていなければ、RVNGの最初のインターンにね。

このインターンシップはやがてパート・タイムの仕事になり、僕はニューヨークで3年近くに渡ってMattの傍らで働きながら、Peter Iversを含むたくさんの素晴らしい音楽を知ることを楽しんだ。間違っているかもしれないけど、Mattも僕も、友人で同僚のTed Shumakerを通じて、Peterの音楽に夢中になった気がする。いずれにせよ、Tedに敬意を払うのはいいことだよ。僕らはTedを愛してるからね。

種が蒔かれたのは、間違いなくその時だった。Mattだけがこのプロジェクトを実現するのにどれだけの時間と努力を費やしたのかを伝えられるけど、僕が加わった時期に関して言えば…

2018年の始めまで早送りしよう>>。僕はLAに住んでいて、Ariel Pinkからテキスト・メッセージをもらったんだ。彼はPeter Iversのデモをミックスする場所を探していた。僕は彼に、スタジオってほどじゃないにしろ、家にあるものなら使ってもらうのは大歓迎だと伝えたんだけど、当時の僕の家は彼の住んでいるところから歩いて5分ぐらいだったから、彼が連絡をくれたのも、それが理由だったと思うんだ。いやそうだったかな? Arielが毎日僕にテキストするようなことはなかったし、当時の彼が僕とRVNGの関係に気づいていたことは、90%なかったと思うよ。彼に訊いてもよかったんだけど、僕は謎のままにしておきたかったんだ。

とにかく──Arielがやってきて、何らかの理由でファイルをダウンロードするのに1時間近くかかったから、僕は彼がLogicを使って作業するのを、数時間そっとしておいたんだ。僕らはその成果をやり取りして、アップロードして送って、彼もそれで終わりにした。

普段の僕は、自分が次にやったことをするほど図々しくないと思うんだけど、僕はIversの大ファンだったし、Mattとも10年以上知り合いだったから、いくつかのデモでちょっと楽しんでみようと思って、自分のミックスを作ってみたんだ。“音楽業界”ではこういうものを“スペック・ミックス”と呼んでるんだけど、依頼されたわけじゃなくても、自分の仕事に誰か興味を持たないか試してみるためにね…。

僕はMattに自分のバージョンの「Eighteen and Dreaming」を送って、この仕事をもらったんだ。ゴメンね、そしてありがとう、Ariel。僕は既に彼にたくさんの借りがあるけど、これもまた彼が僕の人生に何気なく運んでくれた、特別なことのひとつだからね。だけど僕は少しだけ、それはこうなるべきだったんじゃないかって思わずにはいられないんだ。

ミキシング中、自分が何を考えていたか伝えたいんだけど、本当に何の記録もしてなかったし、役目を果たしてからは、そのことについてあまり考えてなかったんだ。何よりもまず、僕はPeterの音楽について好意的に考えて、彼がとてもクールで、愛らしい人だったと想像した。そのことが頭にあったから、これが辛くなくて、容易な経験になるとわかっていたし、実際にそうなったよ。もしもこれが誰か別の人の音楽だったら、違った話になっていただろうけどね。僕はこれまで自分自身や数組のアーティストの音楽を手掛けただけで、技術も独学だったから履歴書も大したことないけど、もう15年近くそれを続けているから手頃な代役だったし、Mattが僕にチャンスをくれたのも最初じゃないしね。それに、また彼のために仕事をするのも楽しかった。友達のために何かを作るのはいつだって素晴らしくて、その音楽やお互いについて理解しているから、良い方向感覚や目的、質を与えてくれるんだ。だから僕の成し遂げようとしていることを、彼が評価してくれることもわかっていた。すべてを処理してから、僕はそれを自分が思った通りに聴こえるようにしたし、最大限に楽しめるようにしたんだ。他の人たちにどんな風に聴こえるかを知ることは不可能だから、まずは自分自身を楽しませる必要があるけど、たくさんの音楽を聴いたり録音すれば、物事をあらゆるレベルで評価できるようになる。細心に、かつ包括的にね。

どの曲も様々な環境で、数年間に渡って録音されていたから、それぞれ別の何かを要求されることはわかっていたんだ。たくさんの作業が必要なものもあれば、少しでいいものもあった。だけど自由にやらせてもらったよ。大胆なことをすれば良い結果が得られると思った時は、遠慮はしなかった。これらの曲はデモだから、ハイファイに聴こえるものを作ろうとはしないことが重要だったんだ。そこはポイントじゃない。焦点を置いたのはアイデアと完成した楽曲、音楽を触媒している興奮と、そして(僕が思うにPeterの特徴のひとつでもある)優しさだった。だからもしも何かが親密になろうとしていたら、温かさを強調して、必要とあれば少し足してみた。もしも何かがタイトでファンキーになろうとしていたら、少しだけポップにした。ノイズを除去するために使ったテクニックはあるけど、分別を持って、粗削りな部分を残すようにしたんだ。そうすることによって、それが天才の作品だということがわかるし、こういった場合は、そこが大いにセールス・ポイントにもなる。これはPeterのテープだからね。

他の人たちができたよりも少しだけ、Peterの世界に没頭するのは楽しかったし、素晴らしい特権だったと思うよ。リリースに付随していたボーナス7インチは、いかに僕がこの仕事を楽しんだかの証拠で、特に「Eighteen and Dreaming」の別バージョンと「One Southern Night」、この2曲は特に愛らしくて繊細で特別だったから、録音を高めるために挑戦した経験を、本当に楽しんだよ。それはまるで、暑くて風の強い夜に外で煙草の火を点けようとして、両手を丸めながら、絶えず吹き消されてしまいそうな小さな炎を見つめているみたいだった。ハハ…僕ってバカだね。だけどそれは真実で、僕が感じたことなんだ。僕はこの2曲を本当に愛していて、本物のファンのための7インチの中で生きていることが嬉しいよ。

コンピレーションのリリース・パーティーが行われたのはリトル・トーキョーで、Peterが殺された通りを下った場所にあった。ピッタリで、少しだけ憂鬱な組み合わせだったけど、その夜のハイライトは、Peterとも明らかに親しい関係にあった、彼の従姉妹に会ったことだった。彼女は魅力的で、エキセントリックで、そして愛らしかったよ。まるでPeterの音楽みたいにね。このプロジェクトについて、僕に聞いてくれてありがとう。(Josh Da Costa/CMON)




Peter Ivers - Becoming Peter Ivers
(RVNG Intl.)


1. Take Your Chances With Me
2. Eighteen and Dreaming
3. Love Is A Jungle
4. Conference Call at Four *
5. Peter *
6. Even Stephen Foster
7. I'm Sorry Alice
8. Deborah
9. Miraculous Weekend
10. Holding The Cobra
11. Audience of One
12. Alpha Centauri
13. I've Seen Your Face *
14. My Grandmother's Funeral
15. In Heaven *
16. My Desire *
17. The Night You Didn't Come
18. Untitled
19. Love In Flight (Piano Overture)
20. Ain't That A Kick
21. Jamaica Moon *
22. Happy On The Grill
23. Window Washer (w/ Van Dyke Parks)
24. You Used To Be Stevie Wonder
25. Nirvana Cuba Waltz

*mixed by Josh Da Costa



CMON - Confusing Mix Of Nations
(Mexican Summer)


1.Coo
2.Good To Know
3.Dreamfucking
4.Celluloid
5.Mindboggling
6.Peter Pan
7.Sam
8.Zoo
9.Base
10.Letdown


The Ivers job sort of fell in my lap. A mix of total coincidence and a little full circle style fate.

To answer this as thoroughly as possible we have to go back in time to late 2007 when Matt Werth was kind enough to make me his intern - if i'm not mistaken, the very first intern at Rvng.

This internship became a part time job and over the course of about 3 years I enjoyed working beside Matt in NYC and learning about lots of great music, including Peter Ivers. I could be wrong but I have a feeling that both Matt and I were turned onto Peter's music via our friend and colleague Ted Shumaker. Either way, always nice to give Ted some props - we love Ted.

That was definitely when the seed was planted. Only Matt can tell you just how much time and effort he put into making this project a reality. As far as where I come in...

Fast forward to early 2018 >> I'm living in LA and I get a text from Ariel Pink. He's looking for a place to mix some Peter Ivers demos. I let him know that while I don't have much of a studio, he's more than welcome to use what I have here at the house, which at the time was only a 5 minute walk away from his place and most likely why he texted me. Or was it? It's not like Ariel texts me everyday and I'm 90% sure that he was unaware of my Rvng connection at the time. I could ask him but I'd rather preserve some of the mystery.

Anyway - Ariel comes over, it takes us about an hour to download the files for some weird reason, I leave him alone to work with the tracks in Logic for a couple of hours, we bounce the results, upload, send, and then he calls it a day.

Ordinarily I might not have had the audacity to do what I did next, but since I'm an Ivers fan and since I've known Matt for over a decade I decided to have a little fun with some of the demos and made my own mixes. In the 'music biz' they call these 'spec mixes' .. unsolicited but basically like a try-out to see if anyone is interested in the job that you can offer..

I sent Matt my own version of "Eighteen & Dreaming" and I got the job. Sorry and thank you, Ariel. I already owe him a lot, but this is just one more special thing he inadvertently brought into my life. Although, I can't help but feel like it was a little meant to be.

I can try to tell you what I kept in mind while mixing but I didn't really make any notes and I haven't thought about it too much since I completed the task. First and foremost I think fondly of Peter's music and I imagine that he was a very cool, sweet person. So, with that in mind I sort of already knew it would be a painless, easy experience and it was. If it had been anyone else's music it could've been a different story - I've only ever worked on my own music and a couple of other artists' music and all of my skills are pretty much self-taught, so my CV isn't great but I've been at it for nearly 15 years, I was by far the most affordable alternative, and hey, it wouldn't be the first time Matt took a chance on me. Plus, it was fun to work for him again. It's always nice to make stuff for a friend, it gave me a good sense of direction, purpose, and quality control since I knew we had a mutual understanding of each other and the music. So I knew that he would appreciate what I was looking to achieve. Once I processed all of that, I essentially made sure to make it sound like I thought it should sound and how it could be enjoyed to the max. It's impossible to know how other people hear things so you really need to please yourself, but if you've both listened to and recorded a lot of music, you can learn to appreciate things on all kinds of levels - both meticulously and holistically.

I knew every track would demand something different because they were recorded across many years and in various environments. Some needed a lot of work and some very little. I took liberties though. I didn't hold back if I thought I could get a good outcome by making an extreme move here or there. Since these were demos, it was important to forget trying to make anything sound hi-fi. That was never the point. The focus was on the idea, the song that was coming together, and the excitement and/or the tenderness (which I feel is one of Peter's signatures) that catalyzed the music. So if something was supposed to be sort of intimate, I emphasized the warmth, or added some if necessary. If something was supposed to be tight and funky I made it pop a little more. There are some techniques that I used to get rid of noise but I used my discretion and made sure to leave in some of the rough edges because that's how you know it's the genuine artifact, and in a situation like this that's pretty much the selling point - these were PETER'S tapes.

It was fun to get lost in Peter's world just a little more than most people have been able to and I consider it a great privilege. I'd like to think that the bonus 7" that came with the release is a testament to how much I enjoyed the job, specifically that version of "Eighteen & Dreaming" and "One Southern Night" - those two in particular were so sweet and so delicate that I really relished the experience of getting to try and elevate those recordings because they're so precious. It was almost like trying to light a joint outside on a hot breezy night, cupping your hands, watching a small flame flicker, constantly on the brink of being snuffed out. Haha .. I'm a dork. But it's true, that's kind of how it felt. I really love those two and I'm glad they live on a very special 7" for the real fans.

The release party for the compilation was in Little Tokyo, down the street from where Peter was murdered. A fitting yet somewhat morbid juxtaposition, but the highlight of the evening was getting to meet Peter's cousin, with whom he was apparently really close. She was very intriguing, eccentric, and sweet, just like Peter's music. Thanks for writing and asking me about this special project.